Relacja z lekcji otwartej w Szkole podstawowej nr 206 w Warszawie

Dnia 26 kwietnia w Szkole Podstawowej nr 206 im. Władysława Reymonta ul. Bartnicza 2  na Warszawskim Bródnie odbyła się lekcja otwarta dla katechetów kl. IV-VI dekanatów bródnowskiego i praskiego. Na swoją katechezę „Pan Jezus daje się rozpoznać przy łamaniu chleba” zaprosiła nas p. mgr Jadwiga Mikiel . Przybyła bardzo liczna grupa katechetów pod przewodnictwem ks. Piotra Pierzchały  - wicedyrektora Wydziału Nauki Katolickiej. Zaproszeni na wstępie zostali oczarowani salą katechetyczną, o której każdy katecheta marzy  a w niej szafy pełne pomocy katechetycznych gromadzonych latami. To aby w nowo rozbudowywanej szkole powstała pracownia katechetyczna, bo tak należałoby powiedzieć ze względu na bogate wyposażenie, to zasługa p. dyrektor mgr Małgorzaty Kober. Lekcja rozpoczęła się od przedstawienia przybyłych gości i wzajemnego przywitania się a następnie została poprowadzona przez katechetkę modlitwa.Wśród  metod wykorzystanych na zajęciach w klasie integracyjnej z bardzo dobrym skutkiem to uroczyste odczytanie  wcześniej przygotowanego fragmentu Pisma Świętego przez wybranych uczniów z podziałem na role. Księgi Pisma Świętego eksponowane były na ambonce. Tak, tak w pracowni znajduje się najprawdziwsza ambonka i co można było zauważyć korzysta się z niej nie tylko z okazji przybycia katechetów. Nie było wątpliwości Pismo Święte to podstawa pracy katechetycznej p. Jadzi Mikiel. Uczniowie mili okazje do zobrazowania usłyszanego tekstu poprzez pantomimę wykonaną przez ochotników z użyciem strojów. Nauczyciel podkreślał bardzo mocno element egzystencjalny  słuchanej perykopy i wskazał na dzisiejsze miejsce łamania chleba a także podkreślił, że do tego wydarzenia dziś trzeba się przygotować i ono zobowiązuje do dawania świadectwa w swoim życiu. W zajęciach wykorzystano także pisanie sms jako przekaz informacji współczesnych apostołów, plansze jako ilustracje do poszczególnych elementów katechezy. Zadania polecone przez nauczyciela wykonywano w grupach a następnie przedstawiciele je prezentowali. P. Jadzia w sposób logiczny i prosty przechodziła przez poszczególne etapy lekcji , uczniowie zawsze wiedzieli jakie mają zadania i jak  należy je wykonać. Na uwagę zasługuje fakt, mówienia przez nauczyciela tylko tego co jest potrzebne i konieczne. Słowa nabierają mocy, każde ma znaczenie i wartość  i przemawia Słowo Boże a katecheta nie głosi siebie a Boga. W czasie zajęć każdy uczeń został zauważony i doceniony co jest istotne szczególnie w klasie integracyjnej. Dziękuje za obecność na zajęciach p. dyrektor Kober. Po takiej lekcji i w takiej pracowni  musiało się odbyć omówienie  i podzielenie spostrzeżeniami w bardzo miłej atmosferze przy pysznych ciastach, kawach i herbatach .

Dziękujemy, bo myślę ze inni obecni potwierdzą, było warto zobaczyć , że liczy się osoba prowadząca a metody, środki i formy pracy to dodatki. Liczy się świadectwo człowieka. Jeszcze raz dziękuje.

Magdalena Banasiak – nauczyciel religii

Data publikacji: 
27.04.2013